Elovainiontie 15, 33470 YLÖJÄRVI info@elovainionautohuolto.fi

Elovainion Autohuolto Ylöjärvellä tarjoaa asiakkailleen korkeatasoisia huolto- ja korjaamopalveluja.

Nelipyöräsuuntaus

Auton nelipyöräsuuntaus on huoltotoimenpide joka on suoritettava erilaisten auton alustaan tehtyjen korjausten tai muutosten jälkeen. Auton pyöränkulmat voivat myös muuttua pyörään tulleen epätavallisen voimakkaan iskun toimesta, esimerkiksi jos olet ajanut vahingossa syvään monttuun. Myös erilaisten alustan osien kuluminen voi aiheuttaa muutoksia pyöränkulmissa, jolloin nelipyöräsuuntaus on syytä tehdä. Elovainion Autohuollon nelipyöräsuuntauksessa tarkastetaan ja säädetään tarkan mittalaitteen avulla kolme pyöränkulmaa: auraus / haritus (toe-in / toe-out), camber (pystykallistuma) ja caster (kääntöakselin takakallistuma).

Renkaiden epätasainen kuluminen

Viimeistään renkaanvaihdon yhteydessä on syytä tarkastaa, ovatko renkaat kuluneet tasaisesti. Jos renkaissa on havaittavissa selkeää kulumaa vain toisessa reunassa, on monesti syypäänä pielessä olevat pyöränkulmat. Esimerkiksi vihreellinen camber-kulma voi aiheuttaa renkaan ulko- tai sisäreunan poikkeuksellista kulumaa – myös yksittäisen renkaan. Virheellinen auraus/haritus vastaavasti kuluttaa molempia eturenkaita. Poikkeuksellinen renkaan kuluminen edellyttää lähes aina auton pyöränkulmien säätöä, jonka hyvin varusteltu autokorjaamo voi suorittaa.

Ohjauksen epämääräisyys / uraherkkyys

Huonontunut ohjaustuntuma kertoo yleensä nelipyöräsuuntauksen tarpeesta. Mikäli katsastuksessa tai muussa huollon tarkastuksessa ei ole havaittu väljyyttä eri nivelissä ja puslissa (esimerkiksi pallonivelet, koiranluut, raidetangon päät), huono ohjaustuntuma johtuu lähes poikkeuksetta virheellisistä pyöräkulmista.

Myös auton oikea, suositeltu rengastus vaikuttaa ajomukavuuteen. Liian leveät ja matalat renkaat voivat olla uraherkät ja meluisat, kun taas vastaavasti liian kapeat ja korkeat renkaat voivat tuntua epämääräisenä ja velttona ajotuntumana. Elovainion Autohuolto voi suositella myös autoosi sopivaa rengastusta.

Yleistä auton nelipyöräsuuntauksen vaikutuksista

Auton alusta ja ohjaus on suunniteltu tehtaalla siten, että auto on johdonmukainen ja turvallinen ajettava. Auton alustaan tehtävät muutokset (tyypillisesti madaltava alustasarja: lyhyemmät jouset tai kokonaiset säädettävät tolpat) edellyttävät nelipyöräsuuntauksen todistusta pakollisen muutoskatsastuksen yhteydessä.

Camber, caster, auraus

Auton nelipyöräsuuntauksen tärkeimmät arvot ovat camber (pyörän pystykallistuma), caster (takakallistuma) ja auraus/haritus (ohjaavien pyörien suoruus menosuunnassa). Lisäksi nelipyöräsuuntauksessa asetetaan auton ohjauspyörä vaakatasoon – tämä on olennainen toimenpide esimerkiksi ohjaukseen vaikuttavien raidetankojen päiden vaihdon yhteydessä.

Camber tarkoittaa pyörän pystykallistumaa suoraan edestä katsottuna. Kun pyörän yläreuna kallistuu sisäänpäin, on kyseessä negatiivinen camber, vastaavasti pyörän yläreunan kallistuessa ulospäin, camber on positiivinen. Nykyaikaisten autojen camber-kulma on tyypillisesti neutraali tai hieman negatiivinen – tällä saavutetaan parempi ohjaustuntuma kääntyessä / mutkissa, ilman että renkaiden pyörintävastus tai kuluminen merkittävästi lisääntyy.

Merkittävästi negatiivisella camber-kulmalla voidaan korostaa alustan urheilullisuutta – auton alusta vastaa kääntymiseen terävämmin, ja sivuttaispito kääntyessä lisääntyy. Runsas negatiivinen camber tekee samalla auton normaalista ajettavuudesta levottoman, uraherkkyys kasvaa, ja renkaiden sisäreunojen kuluminen lisääntyy merkittävästi.

Positiivista camber-kulmaa ei nykyautoissa oikeastaan käytetä – se aiheuttaisi ajotuntumasta levottoman, ja kääntyessä tuntuisi kuin rengas sortaisi alle.

Caster vaikuttaa suoraan ohjaustuntumaan – sopivasti positiivinen caster-kulma palauttaa ohjauksen keskelle ja auto kulkee helposti suoraan. Liian suuri caster-kulma tuntuu auton ohjauksen raskautena, ja jäykkyytenä kääntyessä.

Auraus / haritus tarkoittaa auton etupyörien samansuuntaisuuden poikkeamaa. Nykyaikaisissa autoissa ja alustaratkaisuissa aurausta tai haritusta ei yleensä ole, vaan etupyörät asetetaan luotisuoraan autoon nähden. Vanhemmissa autoissa voidaan käyttää pientä aurausta, ts. molemmat etupyörät ovat hieman sisäänpäin kääntyneinä. Näin vakautetaan ajokäytöstä ja saadaan turvallinen ajotuntuma myös niihin autoihin, joissa ei ole aktiivista ajonvakautusjärjestelmää.

Nelipyöräsuuntaus: kulutuksen pieneneminen

Yksi nelipyöräsuuntauksella saavutettavista merkittävistä eduista on auton polttoaineen kulutuksen pieneneminen. Auto rullaa kevyesti kun pyöränkulmat ovat oikein; erityisesti liika auraus tai haritus aiheuttaa renkaiden vierinvastuksen kasvamista.

Myös renkaiden optimaalinen toiminta edellyttää, että pyöränkulmat ovat oikeissa säädöissä. Esimerkiksi liian pieni negatiivinen (tai yleensä edes vään positiivinen) camber heikentää auton kaarreominaisuuksia.

Nivelten ja tukivarsien kunto

Auton katsastuksen yhteydessä tyypillisimpiä hylkäysperusteita ovat erilaiset ohjaukseen ja jousitukseen liittyvät nivelet, puslat ja helat. Niiden vaihdon yhteydessä joudutaan monesti purkamaan tukivarsia tai muita akseliston osia, ja usein pyöränkulmien säätö on nivelten vaihdon yhteydessä välttämätön.

Elovainion Autohuolto tekee nelipyöräsuuntauksen aina kun se on alustan osien huollon tai vaihdon yhteydessä tarpeellista – esimerkiksi raidetangon päiden vaihtamisen jälkeen pyöränkulmien säätö on käytännössä välttämätöntä.

Sijaisauto huollon ajaksi 39 € (sis. polttoaineen)

Elovainion autohuolto ay

Avoinna: ma-pe 07:30-17:00

GSM: 0400 589 254
Email: info@elovainionautohuolto.fi

Elovainiontie 15,
33470 YLÖJÄRVI
Y-tunnus: 2271039-6

Yhteistyössä:

Käytämme autohuollossa TEC4 tuotteita.

AD-laskulla aina 30 vrk korotonta maksuaikaa!

AD-Ajoturvan tiepalvelu tulee auttamaan sinua teknisen vian tai ulosajon sattuessa minne tahansa ympäri vuorokauden!