Elovainion Autohuolto Ylöjärvellä tarjoaa asiakkailleen korkeatasoisia huolto- ja korjaamopalveluja.
Jakopääremontti eli jakohihnan tai -ketjun vaihto
Yleisin polttomoottoriauton huolto on öljynvaihto, mutta jakopääremontti on yleensä työläänä ja kalliina pidetty kausihuolto, vaikka se ei sitä välttämättä olekaan. Tyypillisessä jakopääremontissa vaihdetaan nokka-akselia tai -akseleita käyttävä hammashihna, rullat ja kiristimet, sekä mahdollisesti muita osia kuten vesipumppu.
Jakohihna on kuluva osa, jolle auton valmistaja on määritellyt kestoiän.
Jakohihnan vaihto kannattaa tehdä ennemmin liian ajoissa, kuin yhtään liian myöhään – rikkoontunut jakohihna tai kiristin voi aiheuttaa moottorille suurta vahinkoa, jolloin huoltolasku moninkertaistuu ennakoidusta remontista.
Elovainion Autohuolto toteuttaa jakohihnan ja jakoketjun vaihdot varmasti luotettavalla lopputuloksella Ylöjärvellä aivan Tampereen naapurissa. Tervetuloa täyden palvelun autohuoltoon!
Jakohihnan vaihto
Jakohihnasarjan vaihto kuuluu jokaisen auton elinkaareen säännöllisin ajoin. Jakohihna on kestävä mutta silti kuluva komponentti, joka tulee vaihtaa huolto-ohjelman mukaisesti. Mikäli autossa on jakohihnan sijasta jakoketju, on huoltotarve usein tavanomaisella jakohihnalla toimivaa jakopäätä vähäisempi.
Jakohihna huolehtii nokka-akselin tai -akseleiden pyörittämisestä juuri oikeaan aikaan; kampiakselin hammaspyörä käyttää jakohihnaa, joka pyörittää nokka-akselia saaden venttiilit avautumaan ja sulkeutumaan oikeaan aikaan. Koska jakohihna pyörii kaiken aikaa auton käydessä, on sen käyttöikä rajallinen.
Jakohihnan vaihtoväli – Milloin jakohihna pitää vaihtaa?
Auton valmistaja on määritellyt jakohihnalle oikean tarkastus- ja vaihtovälin.
Tyypillisesti jakohihnan vaihtoväli on 90000-120000 kilometriä, mutta vaihtoväli voi olla paljon lyhyempikin, tai olla jopa 200 000 km (esimerkiksi öljykylvyssä pyörivät jakohihnat).
Jakohihnalle on kilometrimäärän lisäksi määritelty valmistajan toimesta myös käyttöikä – vaikka kilometrit eivät tulisikaan täyteen, voi jakohihnan vaihdolle olla silti tarvetta esimerkiksi viiden vuoden välein.
Jakohihnan suositeltu vaihtoväli kannattaa tarkistaa oman auton omistajan käsikirjasta tai huoltokirjasta, jonka lisäksi vuosi- tai määräaikaishuollossa tarkastetaan jakohihnan kunto.
Miksi jakohihna pitää vaihtaa?
Kun jakohihna katkeaa tai sen kiristin pettää, on edessä huomattavasti jakopääremonttia kalliimpi remontti. Jakohihnan katkeamisesta tai kiristimen pettämisestä mahdollisesti aiheutuva nokan ajoituksen muutos voi aiheuttaa mäntien osumisen venttiileihin, jolloin edessä on ainakin suurempitöinen kansiremontti. Moottori voi hajota jopa korjauskelvottomaksi.
Jakoketjun vaihto
Autossa voi olla jakohihnan sijaan jakoketju. Jakoketjua pidetään yleisesti jakohihnaa kestävämpänä ja pitkäikäisempänä. Jakoketju vaatiikin jakohihnaa harvemmin vaihtoa – mutta myös jakoketju voi kulua tai venyä, ja sen kiristimet tai laahaimet voivat kulua.
Myös nokka-akseleiden välissä voi joissain moottoreissa olla ketju, joka vaatii ajoittaista tarkastusta ja laahaimien uusimista.
Jakoketjulla toimivan jakopään huoltoväli voi olla esimerkiksi 100 000 – 300 000 kilometriä. Vaika itse jakoketjua ei vaihdettaisikaan, uusitaan tyypillisesti ketjunkiristimiä ja ketjujen ohjauskiskoja.
Kuten jakohihnankin kulumisen yhteydessä, jakoketjun kuluminen ei ole välttämättä havaittaivissa ilman erillistä tarkastusta tai mittausta. Modernit diagnostiikkalaitteet voivat tunnistaa venyneen ketjun vertaamalla kampiakselin ja nokka-akselin antureiden tietoja toisiinsa.
TSI-moottorin jakoketjun ongelmat
Etenkin Volkswagenien omistajat ovat saattaneet kuulla TSI-moottorien jakoketjun venymisestä ja muista jakopään ongelmista, joita on saattanut esiintyä jopa tyyppivikana. Normaalin kausihuollon yhteydessä voi olla suositeltavaa tehdä moottorille ja jakopäälle hiukan huolellisempi tarkistus.
Huollamme ja vaihdamme myös öljykylvyssä olevat jakohihnat
Huollamme ja vaihdamme myös useista Fordeista, Opeleista, Peugeoteista ym löytyvät öljykylvyssä olevat jakohihnat. Öljykylvyssä oleva jakohihna on herkkä oikean öljyn käytölle ja voi ajan kuluessa alkaa murenemaan, joka voi aiheuttaa herkästi moottorin vikaantumista tai pahimmassa tapauksessa hajoamisen. Näitä öljykylvyssä olevia jakohihnoja tavataan mm. EcoBlue, EcoBoost sekä PSA Groupin (mm. Peugeot ja Citroen) Puretech moottoreissa.
Huollossa käydessäsi tarkastamme mielellämme myös jakoketjun ja jakohihnan tilan, niin vältyt ikäviltä yllätyksiltä. Tervetuloa täyden palvelun autohuoltoon!
Sijaisauto huollon ajaksi 39 € (sis. polttoaineen)
Elovainion autohuolto ay
Avoinna: ma-pe 07:00-17:00
GSM: 0400 589 254
Email: info@elovainionautohuolto.fi
Elovainiontie 15,
33470 YLÖJÄRVI
Y-tunnus: 2271039-6