Elovainiontie 15, 33470 YLÖJÄRVI info@elovainionautohuolto.fi

Elovainion Autohuolto Ylöjärvellä tarjoaa asiakkailleen korkeatasoisia huolto- ja korjaamopalveluja.

Jakopääremontti

Auton huolloista kaksi tärkeintä ovat öljynvaihto ja jakopääremontti. Auton jakopääremontti kannattaa tehdä ennemmin hiukan liian ajoissa, kuin yhtään liian myöhään. Tien päällä hajoava jakopää aiheuttaa erityisen pahaa tuhoa moottorissa, jolloin huoltolasku moninkertaistuu ennakoidusta remontista. Tämä muistaen esimerkiksi startin rallattaessa ja äännellessä tai käyntihäiriöiden ja voimanpuutteen ilmaantuessa kannattaa kurvata mahdollisimman pian autohuollon pihaan.

Elovainion Autohuolto toteuttaa jakopääremontit, jakoketjun vaihdot ja jakohihnojen vaihdot varmasti luotettavalla lopputuloksella. Tervetuloa Ylöjärvelle täyden palvelun autohuoltoon!

Jakohihnan vaihto

Jakohihnasarjan vaihto kuuluu jokaisen auton elinkaareen säännöllisin ajoin – mikäli autossa on jakoketju tai sen jakopää on rataskäyttöinen, on huoltotarve usein kumisella jakohihnalla toimivaa jakopäätä vähäisempi. Moottorin ajoituksesta huolehtii jakohihna; kun auton moottori käy, pyörittää kampiakseli jakohihnaa, joka pyörittää nokka-akselia saaden moottorin venttiilit avautumaan ja sulkeutumaan oikeaan aikaan. Koska jakohihna pyörii kaiken aikaa auton käydessä, on sen käyttöikä kovassa rasituksessa rajallinen.

Milloin jakohihna pitää vaihtaa?

Jakohihnan vaihtoväli vaihtelee, riippuen ajo-olosuhteista ja valmistajan suosituksista. Suomessa suositellaan jakohihnan vaihtoa viimeistään 100 000 kilometrin tietämillä, mutta vaihtoväli voi olla mitä vain 90 000 km ja 200 000 km välillä. Vähällä käytöllä olevassa autossa tulee vaihtaa jakohihna 10 vuoden välein.

Mikäli säännöllisessä huollossa ei huomata jakohihnan heikkenevää kuntoa, kannattaa reagoida nopeasti ensimmäisten oireiden ilmetessä. Kuluva jakohihna aiheuttaa esimerkiksi rallatusta tai outoa ääntä startissa, käyntihäiriöitä ja voimanpuutetta.

Jakohihnan suositeltu vaihtoväli kannattaa tarkistaa oman auton omistajan käsikirjasta, jonka lisäksi vuosi- tai määräaikaishuollossa tarkastetaan aina myös jakohihnan kunto.

Miksi jakohihna pitää vaihtaa?

Kun jakohihna katkeaa tai sen kiristin pettää, on edessä huomattavasti jakopääremonttia kalliimpi remontti. Jakohihna voi hajota katkeamalla tai niin, että jakopään rattaat kuluvat käyttökelvottomiksi.

Koska hihna on vastuussa moottorin ajoituksesta, menee hihnan katketessa moottorin jako sekaisin, jolloin männät osuvat venttiileihin ja iskevät ne mekaanisesti rikki. Tämän seurauksena moottori hajoaa käyttökelvottomaksi, joskus jopa korjauskelvottomaksi. Jakohihnan hajoamista ei ennakoi varoitusvalot, vaan huonoon kuntoon päässyt hihna voi katketa kesken ajon ilman ennakkovaroitusta.

Jakoketjun vaihto

Autossa voi olla kumisen jakohihnan sijaan jakoketju. Jakoketju on usein jakohihnaa kestävämpi ja saattaapa jakoketjusta kiertää myös ajatus, että se on lähestulkoon ikuinen. Näin ei kaikissa tapauksissa ole, vaikka jakoketju vaatiikin jakohihnaa harvemmin vaihtoa – myös jakoketju voi kulua tai venyä, jolloin jakoketjun yksittäinen hammas voi hypätä, mikä taas voi aiheuttaa moottorivaurioita.

Pitkäinen ja hyvin toimiva jakoketju vaatii riittävän voitelun, eli moottorin öljymäärän pitäminen riittävänä on myös jakoketjun kannalta tärkeää. Myös jakoketjun kiristimen hienosäätö tarvittaessa mahdollistaa ketjun parhaan mahdollisen toiminnan.

Jakoketjulla toimivan jakopään huolloksi suositellaan ketjunkiristimien ja ohjauskiskojen vaihtoa 100 000-300 000 kilometrin välein.

Käsillä olevat jakoketjuongelmat ilmoittavat itsestään aluksi hyvin hienovaraisella ja vähän aikaa kestävällä kolinalla kylmäkäynnistyksen yhteydessä. Modernit diagnostiikkalaitteet voivat myös tunnistaa venyneen ketjun vertaamalla kampiakselin ja nokka-akselin antureita. Mikäli ajon aikana kuuluu kova pamaus tai kolinaa, on jakoketju tai sen lisäosat saattaneet rikkoutua ja auto tulee pysäyttää heti.

TSI-moottorin jakoketjun ongelmat

Etenkin Volkswagenien omistajat ovat varmasti kuulleet TSI-moottorien jakoketjun venymisestä, hyppimisestä ja muista jakopään ongelmista, joita saattaa esiintyä tyyppivikana. Jos ongelmia ei ilmene, on kuitenkin suositeltavaa tehdä moottorille ja jakopäälle hiukan huolellisempi tarkistus noin 100 000 ajokilometrin välein.

Huolossa käydessäsi tarkastamme mielellämme myös jakoketjun ja jakohihnan tilan, niin vältyt ikäviltä yllätyksiltä. Tervetuloa täyden palvelun autohuoltoon!

Sijaisauto huollon ajaksi 39 € (sis. polttoaineen)

Elovainion autohuolto ay

Avoinna: ma-pe 07:30-17:00

GSM: 0400 589 254
Email: info@elovainionautohuolto.fi

Elovainiontie 15,
33470 YLÖJÄRVI
Y-tunnus: 2271039-6

Yhteistyössä:

Käytämme autohuollossa TEC4 tuotteita.

AD-laskulla aina 30 vrk korotonta maksuaikaa!

AD-Ajoturvan tiepalvelu tulee auttamaan sinua teknisen vian tai ulosajon sattuessa minne tahansa ympäri vuorokauden!